Is uw beslissing voor een website een strategische keuze? Dat zou mooi zijn, wanneer je duidelijk weet wat je wilt en hoe je dat gaat bereiken kun je ook een stuk eenvoudiger evalueren en bijsturen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar ik merk dat er bij de ontwikkeling van de website niet altijd wordt nagedacht over de doelstelling van de online communicatie.
Vijf basismodellen
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met 'we willen ook social media' of 'we willen video'. Wat wil je ermee bereiken? Helaas wordt er vaak geen strategie uitgewerkt voordat er een nieuwe website wordt gemaakt. En dat is zonde, er zijn nog steeds kleine én grote organisaties die een website laten maken zonder omschrijving van doelgroep en doelstellingen. Er wordt een internetbureau ingehuurd, die zorgen voor een strakke vormgeving, gooien er wat teksten op en…?
Om te helpen de specifieke doelstelling te formleren staan hieronder vijf basismodellen:
1. Verkoopmodel
- Realiseren van direct online verkopen
- Verhogen aantal bezoekers
- Verhogen conversieratio
- Verhogen gemiddeld orderbedrag
- Verhogen aantal herhaalbezoeken en -aankopen
2. Leads generatiemodel
- Genereren van potentiële klanten via de website
- Verhogen aantal bezoekers
- Verhogen conversieratio
- Verhogen kwaliteit van de leads
3. Brandingmodel / merkbeleving
- Creëren van merkvoorkeur en vergroten van loyaliteit van klanten
- Verhogen aantal bezoekers
- Verhogen frequentie van bezoek
- Verlengen van duur op website
- Verhogen van interactie bezoeker
- Maximaliseren van gebruikerservaring
- Communiceren van merkwaarden
4. Uitgeefmodel
- Genereren van inkomsten uit advertenties en/of abonnementen
- Verhogen aantal bezoekers én pageviews
- Verhogen aantal clicks op advertenties
- Maximaliseren opbrengst per pagina
- Verlengen duur van bezoek
- Verhogen aantal herhaalbezoeken
- Verhogen conversieratio
- Verlengen duur van abonnementen
5. Informatie- en servicemodel
- Verlagen van kosten door inzet van een online kanaal en vergroten tevredenheid van klanten
- Tijdig en volledig informeren relevante doelgroepen
- Verhogen percentage informatievragen via het web
- Vergroten toegankelijkheid van informatie op het web
- Vergroten klanttevredenheid en verbeteren online klantervaring
Wanneer één of meerdere van bovenstaande modellen aansluit bij uw wensen kan de doelstelling concreet geformuleerd worden. Aansluitend kan daarna bepaald worden welke online marketing instrumenten en middelen het beste aansluiten bij deze doelstelling.